A TIE az egészség megőrzését, fejlesztését, a betegségek hatékony megelőzését, az egészségtudatos magatartást és az egészségismereten alapuló szemléletet elősegítő iskolai tennivalók összefoglaló neve. A TIE a köznevelésre vonatkozó jogszabályokban 2012 óta előírásként szerepel, de számos egyéb vonatkozó jogszabály is támogatja.
Az iskolai egészségfejlesztés (=a tanulók egészségben nevelése) akkor hatékony, ha teljes körű. Az iskolai egészségfejlesztés folyamata - a pedagógusok képzésétől, az óvodáskort követő évektől a felnőttkor küszöbéig - része lesz a tanulók iskolán belüli életének. Hogy miért az iskola a színtér? Ez az időszak az emberi életminőség, egészségmagatartás szempontjából meghatározó, mint például az önismeret, a felelősségtudat, a konfliktuskezelés. Ezekben az években folyamatosan alakul az egyéni értékrend. Az iskolai életben megfigyelhető, hogy érvényesül-e vagy háttérbe szorul-e az egészség, mint cselekvésorientáló tényező. Jól érzékelhető az egyes értékek közötti hierarchikus viszony, vagyis hogy mely értékek dominálnak egy-egy döntés meghozatalánál.
2004-től minden iskolában kidolgozták és rendelkezésre kell, hogy álljon egy helyi sajátosságokra épülő egészségfejlesztési stratégia. A NAT kiemelt fejlesztési feladatai között hangsúlyos szerepet kap az egészséges életmódra nevelés.
Az iskola minden dolgozója, tanulója és helyi egészségfejlesztésben érintett szervezetek részt vesznek az Iskolai Egészségfejlesztésben, hiszen az irányított módon történő egészségnevelés folyamatában hatást gyakorolnak az étkezés körülményei, a higiéniás viszonyok, az iskolai konfliktusok kezelése, az iskolai, illetve az iskolában dolgozó szakemberek munkavégzési morálja, a pedagógusok mentális állapota, valamint a tanulók egyéni motivációja.
Közvetlen célunk az, hogy a tanulók a felnőttkor küszöbét elérve képesek legyenek átlátni a saját lehetőségeiket és felelősségüket életvitelük alakításában. Felnövőben van már a Z-generáció, a világ első globális és digitális nemzedéke. Mint minden új generáció megjelenése, ők is változásokat fognak elindítani a különböző társadalmi rendszerekben. Azonban az egészséges személyiségfejlesztésükben lehetőségünk, felelősségünk adódik arra, hogy olyan készségek, képességek felismerésével, előre hozatalával ismertessük meg a tanulókat, amire a digitális világ még nem ad lehetőséget.
Iskolai Egészségfejlesztés folyamata:
Szakértői együttműködő partnereink:
Együttműködő partnereink:
Pedagógus-képzés programelemei:
Iskolai Egészségnapok tematikus programelemei: